Σε εξέλιξη
Συμβουλευτική Επιτροπή: Νικόλαος Κατσαούνης, επιβλέπων. Χατζηδήμου Κωνσταντίνος, μέλος. Βασιλική Κουκουλιώτη, μέλος. (18/04/2024 έναρξη διδακτορικής διατριβής)
Το φαινόμενο της εναλλαγής κώδικα σχετίζεται με τη χρήση δύο ή περισσότερων γλωσσών κατά τη διάρκεια του λόγου από το ίδιο άτομο και αφορά στο αβίαστο πέρασμα από τη μια γλώσσα στην άλλη. Είναι ένα συνηθισμένο εργαλείο επικοινωνίας που χρησιμοποιείται από δίγλωσσα ή πολύγλωσσα άτομα και μπορεί να εξυπηρετήσει διάφορους σκοπούς, όπως την έκφραση, την επικοινωνία, τη δημιουργία κοινωνικών δεσμών, τη συμμετοχή σε ομάδες, τη μεταφορά ενός συγκεκριμένου μηνύματος κ.α.
Ολοκληρωμένες
Συμβουλευτική Επιτροπή: Κοιλιάρη Αγγελική, Παναγιωτίδης Παναγιώτης, Λεονταρίδη Ελένη
Η διατριβή εντάσσεται στο γνωστικό πεδίο «Ξένη Γλώσσα για Επαγγελματικούς Σκοπούς» και στο ευρύτερο πεδίο της «Γλώσσας για Ειδικούς Σκοπούς». Σκοπός της έρευνας είναι η εξέταση της δυνατότητας δημιουργίας ενός ad hoc Προγράμματος Σπουδών διδασκαλίας της ισπανικής γλώσσας για επαγγελματικούς σκοπούς, αξιοποιώντας τις ΤΠΕ και συνδυάζοντας διδακτικές προσεγγίσεις. Στόχος ήταν να εξεταστούν διεθνώς αποδεκτά μοντέλα προφορικής και γραπτής εξέτασης. Παρουσιάζεται μια ολοκληρωμένη πρόταση σχεδιασμού και υλοποίησης ενός Προγράμματος Γλωσσικής Κατάρτισης για επαγγελματικούς σκοπούς. Η τεκμηρίωση της πρότασης στηρίζεται στη διεθνή βιβλιογραφία, αφού νωρίτερα έχουν εξεταστεί όλα τα σύγχρονα βιβλιογραφικά αναγνωρισμένα διδακτικά μοντέλα. Για το Πρόγραμμα Σπουδών για επαγγελματικούς σκοπούς της ισπανικής γλώσσας –για επαγγελματίες στον χώρο των εξαγωγών– (23 μαθήματα) σχεδιάστηκε ad hoc syllabus και διδακτικό υλικό με βάση τα αποτελέσματα της Ανάλυσης Γλωσσικών Αναγκών και Ανάλυσης του κοινού-στόχου και των επαγγελματικών αναγκών των σπουδαστών. Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε τρεις φάσεις (διερεύνηση γλωσσικών αναγκών, σχεδιασμός ad hoc προγράμματος, εφαρμογή). Η αξιολόγησή του σε όλες τις φάσεις της εφαρμογής κατέδειξε την αποτελεσματικότητά του, καθώς αξιολογείται μέσα από έγκριτες δοκιμασίες. Η αξιολόγηση εξετάζει από κοινού τους σπουδαστές με προηγούμενη γνώση ξένης γλώσσας κι εκείνους που δεν είχαν προηγούμενη γνώση στην ξένη γλώσσα. Πρόκειται για μία διδακτική βάση που μπορεί να αξιοποιηθεί για τον σχεδιασμό μαθημάτων με επαγγελματική κατεύθυνση σε άλλους τομείς οικονομικής δραστηριότητας.