Σε εξέλιξη

Χατζηβασιλείου Ελένη: Η εναλλαγή κώδικα στην πανεπιστημιακή τάξη των Τμημάτων Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, 18/04/2024

Συμβουλευτική Επιτροπή: Νικόλαος Κατσαούνης, επιβλέπων. Χατζηδήμου Κωνσταντίνος, μέλος.  Βασιλική Κουκουλιώτη, μέλος. (18/04/2024 έναρξη διδακτορικής διατριβής)


Στόχος της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι να καταγράψει και να αναλύσει με ένα συστηματικό τρόπο τη χρήση της γλώσσας των δίγλωσσων φοιτητών/τριών, όπως παρουσιάζεται κατά τη φοίτησή τους στα Προγράμματα Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών Σπουδών, τόσο του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, όσο και του Εθνικό Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και συγκεκριμένα στα Τμήματα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, εστιάζοντας στην εναλλαγή κώδικα. 

Το φαινόμενο της εναλλαγής κώδικα σχετίζεται με τη χρήση δύο ή περισσότερων γλωσσών κατά τη διάρκεια του λόγου από το ίδιο άτομο και αφορά στο αβίαστο πέρασμα από τη μια γλώσσα στην άλλη. Είναι ένα συνηθισμένο εργαλείο επικοινωνίας που χρησιμοποιείται από δίγλωσσα ή πολύγλωσσα άτομα και μπορεί να εξυπηρετήσει διάφορους σκοπούς, όπως την έκφραση, την επικοινωνία, τη δημιουργία κοινωνικών δεσμών, τη συμμετοχή σε ομάδες, τη μεταφορά ενός συγκεκριμένου μηνύματος κ.α.

Ειδικότερα στόχος της παρούσας εργασίας είναι να αναλύσει τους λόγους για τους οποίους πραγματοποιείται η χρήση της εναλλαγής κώδικα από τους/τις φοιτητές/τριες στην πανεπιστημιακή τάξη, καθώς και να διερευνήσει τη συσχέτιση της εμφάνισης εναλλαγής κώδικα με διάφορα δημογραφικά χαρακτηριστικά όπως το φύλο, η ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο, η έκθεση στη γερμανική γλώσσα, αλλά και η γλώσσα εκπαίδευσης των δίγλωσσων φοιτητών/τριών. 

Τέλος, η παρούσα έρευνα προσδοκεί να οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου πανεπιστημιακού μαθήματος που θα βασίζεται στην εναλλαγή κώδικα, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου της στην εκμάθηση των γλωσσών καθώς και των επιδράσεών της στις στάσεις τόσο των εκπαιδευτικών και των φοιτητών/τριών. Το συγκεκριμένο μάθημα θα μπορεί να παρέχει μια εις βάθος εξέταση των βέλτιστων πρακτικών στη διδασκαλία της εναλλαγής κώδικα, των στρατηγικών για τη δημιουργία υποστηρικτικών μαθησιακών περιβαλλόντων και εργαλείων αξιολόγησης στην πανεπιστημιακή κοινότητα.

Ολοκληρωμένες

Μαυρίδου, Ελένη: Απόκτηση και διεύρυνση ειδικών δεξιοτήτων για επαγγελματική χρήση της ξένης γλώσσας, 21/09/2022

Συμβουλευτική Επιτροπή: Κοιλιάρη Αγγελική, Παναγιωτίδης Παναγιώτης, Λεονταρίδη Ελένη


Η διατριβή εντάσσεται στο γνωστικό πεδίο «Ξένη Γλώσσα για Επαγγελματικούς Σκοπούς» και στο ευρύτερο πεδίο της «Γλώσσας για Ειδικούς Σκοπούς». Σκοπός της έρευνας είναι η εξέταση της δυνατότητας δημιουργίας ενός ad hoc Προγράμματος Σπουδών διδασκαλίας της ισπανικής γλώσσας για επαγγελματικούς σκοπούς, αξιοποιώντας τις ΤΠΕ και συνδυάζοντας διδακτικές προσεγγίσεις. Στόχος ήταν να εξεταστούν διεθνώς αποδεκτά μοντέλα προφορικής και γραπτής εξέτασης. Παρουσιάζεται μια ολοκληρωμένη πρόταση σχεδιασμού και υλοποίησης ενός Προγράμματος Γλωσσικής Κατάρτισης για επαγγελματικούς σκοπούς. Η τεκμηρίωση της πρότασης στηρίζεται στη διεθνή βιβλιογραφία, αφού νωρίτερα έχουν εξεταστεί όλα τα σύγχρονα βιβλιογραφικά αναγνωρισμένα διδακτικά μοντέλα. Για το Πρόγραμμα Σπουδών για επαγγελματικούς σκοπούς της ισπανικής γλώσσας –για επαγγελματίες στον χώρο των εξαγωγών– (23 μαθήματα) σχεδιάστηκε ad hoc syllabus και διδακτικό υλικό με βάση τα αποτελέσματα της Ανάλυσης Γλωσσικών Αναγκών και Ανάλυσης του κοινού-στόχου και των επαγγελματικών αναγκών των σπουδαστών. Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε τρεις φάσεις (διερεύνηση γλωσσικών αναγκών, σχεδιασμός ad hoc προγράμματος, εφαρμογή). Η αξιολόγησή του σε όλες τις φάσεις της εφαρμογής κατέδειξε την αποτελεσματικότητά του, καθώς αξιολογείται μέσα από έγκριτες δοκιμασίες. Η αξιολόγηση εξετάζει από κοινού τους σπουδαστές με προηγούμενη γνώση ξένης γλώσσας κι εκείνους που δεν είχαν προηγούμενη γνώση στην ξένη γλώσσα. Πρόκειται για μία διδακτική βάση που μπορεί να αξιοποιηθεί για τον σχεδιασμό μαθημάτων με επαγγελματική κατεύθυνση σε άλλους τομείς οικονομικής δραστηριότητας.