Theater-AG: Ιστορία και παραστάσεις θεατρικής ομάδας

 

Δείτε εδώ τις παραστάσεις της θεατρικής ομάδας

Σύντομη ιστορία της Θεατρικής Ομάδας του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Η ομάδα του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ., έχοντας σαν υλικό θεατρικά έργα Γερμανών ή γερμανόφωνων συγγραφέων, προσπαθεί να φέρει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Τμήματος καθώς και το κοινό της Θεσσαλονίκης σε επαφή με τα γερμανικά γράμματα και το γερμανικό πολιτισμό μέσω των θεατρικών έργων που ανεβάζει ήδη από το 1989/1990.
 
Η δραστηριότητα του θεατρικού του Γερμανικού Τμήματος ξεκίνησε με την ομάδα Uni-Thesniki με το ανέβασμα των έργων Lysistrate nach Aristophanes και Franz Kafka trifft Dario Fo κατά τη χρονική περίοδο 1989/90. Οι παραστάσεις είχαν δοθεί τότε στο Goethe-Institut στη Θεσσαλονίκη και στη Γερμανία στις πόλεις Regensburg και Kassel.
 
Τη σκυτάλη παίρνει το θεατρικό Der Katzelmacher του Reiner-Werner Fassbinder.
 
Το έργο  του Friedrich Dürrenmatt Herkules und der Stall des Augias ανεβαίνει με την καθοδήγηση του Manfred Koch και της Ελένης Μπουτουλούση. Οι παραστάσεις γίνονται στο Goethe-Institut στη Θεσσαλονίκη τον Απρίλιο και το Μάιο 1991, όπως επίσης και στο θέατρο ΄Αλφα στην Αθήνα.
 
Η συνέχεια ανήκει στο Fremdgeblieben με την καθοδήγηση της Evelyn Röttger και του Κώστα Δαβάνη, που παρουσιάστηκε στο Goethe-Institut στη Θεσσαλονίκη (21.5.1992) και στην Κωνσταντινούπολη (5.11.1992), μετά από συνεργασία των αντίστοιχων Γερμανικών Τμημάτων των δύο πανεπιστημίων.
 
Την ίδια περίοδο, με την επίβλεψη της Ελένης Μπουτουλούση, γίνεται η μετάφραση του έργου Herkules und der Stall des Augias στα ελληνικά. Το έργο ανεβαίνει στην ελληνική του μετάφραση Ο Ηρακλής και ο σταύλος του Αυγεία στο Goethe-Institut στη Θεσσαλονίκη (19.10.1992) και στη Νομαρχία Κιλκίς (23.10.1992).
 
Το Νοέμβριο 1992 παρουσιάζεται το Ausländerfeindlichkeit. Eine Textcollage και το Μάιο 1993 το έργο του Frank Wedekind FrϋhΙingserwachen με την καθοδήγηση της Evelyn Rottger και του Κώστα Δαβάνη.
 
Ακολουθούν τρία μονόπρακτα 0 άνθρωπος με το λουλούδι στο στόμα του Λ. Πιραντέλλο, Πηγαίνοντας μπρος στους λύκους της Τζ. Μπόουλς και Το γκισέ του Ζ. Ταρντιέ στο Goethe-Institut στη Θεσσαλονίκη (14.12.1993 και 12.5.1994)
– τα μοναδικά θεατρικά μη γερμανόφωνων συγγραφέων.
 
Μετά από μια παύση τριών ετών η θεατρική ομάδα του Γερμανικού ανεβάζει στο θέατρο 25ης Μαρτίου μία σειρά από ιστορίες δραματοποιημένες σε μικρά σκετς τον Απρίλιο 1998 υπό την καθοδήγηση της Sibylle Ebbertz.
Το έτος 1998/1999 δουλεύεται η παράσταση Erich Kästner με τη σκηνοθετική επιμέλεια της Sibylle Ebbertz και η οποία παρουσιάζεται στο Στούντιο Παράθλαση. Το έργο ήταν μια σειρά από μικρά σκέτς που σκιαγραφούσαν τη ζωή στη σημερινή κοινωνία.
 
Κατά τη χρονική περίοδο 1999/2000 δουλεύεται το θεατρικό έργο του Friedrich Dϋrrenmatt Frank V., παραστάσεις του οποίου δόθηκαν στο Στούντιο Παράθλαση (20-21.4.2000), υπό την καθοδήγηση και σκηνοθετική επιμέλεια της Sibylle Ebbertz και της Κατερίνας Ζάχου.
 
Το έτος 2000/2001 ανεβαίνει το θεατρικό έργο του Max Frisch Don Juan oder die Liebe zur Geometrie υπό την καθοδήγηση και σκηνοθετική επιμέλεια της Κατερίνας Ζάχου.
 
Το 2001/2002 ανεβαίνει το έργο του Tankred Dorst Heinrich oder die Schmerzen der Phantasie υπό την καθοδήγηση και σκηνοθετική επιμέλεια της Κατερίνας Ζάχου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο θεατρικό έργο μεταφράστηκε στα ελληνικά και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις University Studίο Press.
 
Το 2005/2006 ανεβαίνει το έργο της Elfriede Mϋller Goldener Oktober υπό την καθοδήγηση και σκηνοθετική επιμέλεια της Κατερίνας Ζάχου. Το έργο είναι ένα κοινωνικό σχόλιο για την επανένωση της Γερμανίας.
 
2006/2007: Η Theater AG ανεβάζει το κλασσικό έργο του Gotthold Ephraim Lessing Minna von Barnhelm. Η Theater AG εντάσσεται στο ΝΕ.ΠΡΟ.Σ. και έχει την βοήθεια και την καθοδήγηση της σκηνοθέτιδας και ηθοποιού Τίνας Στεφανοπούλου.
 
2007/2008: Ανεβάζουμε το έργο Der Hässliche του Marius von Mayenburg σε πανελλήνια πρεμιέρα. Το έργο είχε παγκόσμια πρεμιέρα μόλις το 2007 και ανεβαίνει από τη Νέα Σκηνή του Εθνικού στις 10 Μαΐου 2008. Για δεύτερη χρονιά συνεργαζόμαστε με την Τίνα Στεφανοπούλου.
 
2008/2009: Τη χρονιά αυτή η ομάδα αποτελείται από 27 άτομα και αποφασίζει να ανεβάσει ένα κολάζ των έργων του Bertolt Brecht με τίτλο: Τι κοιτάτε θέατρο είναι! Ένα βράδυ με τον Μπρεχτ. Για πρώτη φορά στην ιστορία της θεατρικής ομάδας, το έργο θα ανεβεί στη σκηνή με ελληνικούς υπέρτιτλους για το κοινό της Θεσσαλονίκης με ελάχιστες ή καθόλου γνώσεις γερμανικών.

2009/2010: Η θεατρική ομάδα είχε αποφασίσει αρχικά να κάνει τη χρονιά αυτή ένα διάλειμμα κι έτσι δεν εντάχθηκε στο Πρόγραμμα του ακαδημαϊκού έτους 2009-2010. Όμως το Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας γιορτάζει το 2010 τα 50 χρόνια από την ίδρυσή του και έτσι με την πρωτοβουλία των αποφοίτων Βασούλας Μακρή και Μαρίας Μπραντ και τη στήριξη και άλλων αποφοίτων και φοιτητριών του Τμήματος δημιουργήθηκε εκ νέου η θεατρική ομάδα που με πολύ όρεξη και κέφι δούλεψε και ανέβασε το Μάιο το θεατρικό έργο Dr. med. Hiob Pratorius που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε ελληνικό κοινό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ολόκληρο το έργο μεταφράστηκε από την ΑΜΚΕ Subshine, η οποία απαρτίζεται από απόφοιτους του Τμήματος. Επίσης ξεκινάει η συνεργασία της θεατρικής ομάδας με την Μαΐτα Χατζηιωαννίδου, η οποία έκτοτε δημιουργεί τις αφίσες των παραστάσεων και με την Βασούλα Μακρή, η οποία έκτοτε εμψυχώνει κάθε θεατρική ομάδα.

2010/2011: Η θεατρική ομάδα  ανεβάζει ένα κολάζ των έργων του Friedrich Dürrenmatt με τίτλο: Play rrenmatt.  Πέρα από τις προγραμματισμένες παραστάσεις το Play rrenmatt παρουσιάστηκε  στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου Γλώσσες και πολιτισμοί σε (διά)δραση, 25-28.5.2011 που διοργανώθηκε από το Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας & Φιλολογίας του ΑΠΘ για τα 50 χρόνια του.

Από το 2013/2014 μέχρι σήμερα η ομάδα ασχολείται με σύγχρονα γερμανόφωνα -κυρίως- θεατρικά έργα, τα οποία παρουσιάζονται, αναλύονται και αναδιαμορφώνονται με στόχο την ανάδειξή των προβληματισμών των φοιτητριών και φοιτητών  σε μια θεατρική παράσταση κολάζ της ομάδας.

2013/2014: Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια είναι απαραβίαστη. Θεματική: Η ανεργία, η σωματική και ηθική εκπόρνευση των ανθρώπων, η κατάλυση θεσμικών ανθρώπινων αξιών, η επέλαση του εθνικισμού και η κορύφωση όλων αυτών σε έναν όχι πλέον υφέρποντα αλλά καλπάζοντα κοινωνικό αποκλεισμό με κορύφωση τον ρατσισμό.

2014/2015: Σύνορα. Θεματική: Η βία, ο αποκλεισμός, οι προκαταλήψεις απέναντι στους πρόσφυγες και ο ρατσισμός. Tα “Σύνορα-Grenzen“ μας ταξιδεύουν σε σκηνές που συμβαίνουν δίπλα μας και μας δίνουν μια εικόνα από καταστάσεις, που βιώνουν άνθρωποι που συναναστρεφόμαστε καθημερινά χωρίς να γνωρίζουμε τι συμβαίνει στην ζωή τους και πώς μας επηρεάζουν άμεσα η έμμεσα. Ποια είναι τελικά τα Σύνορα, ποιος τα καθορίζει, πού αρχίζουν και πού τελειώνουν; Μας προστατεύουν ή μας περιορίζουν;

2016/2017: ΧΡΗΜΑ Α.Ε. Θεματική: Την παράσταση εμπνευστήκαμε από το θεατρικό έργο Trust του Falk Richter που ανέβηκε στη Schaubühne του Βερολίνου το 2009. Σε μια από τις σκηνές του έργου, που ασκεί κριτική στο σημερινό σκληρό καπιταλιστικό τρόπο ζωής λέει το κείμενο: “Είμαι σαν χρήμα” φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με τους φόβους και τους προβληματισμούς μας σχετικά με τη θέση μας στο χώρο εργασίας και την προσωπική μας ζωή. Ποιοι είμαστε; Ποιοι θέλουν οι άλλοι βασικά να είμαστε και πώς νιώθουμε εμείς για αυτό; Και το πιο σημαντικό: Ποιοι θέλουμε εμείς να είμαστε!

2017/2018: Εκτός εαυτού. Θεματική: Η θεατρική ομάδα παρουσιάζει με ένα θεατρικό κολάζ όσα μας καταπιέζουν. Ανικανοποίητοι έρωτες, κατεστραμμένες φιλίες, καταπιεστικές κοινωνίες και κατ’ επέκταση καταπιεσμένοι, μόνοι και εγκλωβισμένοι άνθρωποι. Η επιλογή των κειμένων δείχνει τον άνθρωπο σε ακραίες ή εξομολογητικές καταστάσεις που αγγίζουν τα όρια της τρέλας και τον βγάζουν εκτός εαυτού. Η παράσταση ανέβηκε επιπλέον και στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου Texturen von Herrschaft im Mittelmeerraum (Αφηγήσεις κυριαρχίας στον μεσογειακό χώρο), 30.05.-01.06.2018 που συνδιοργανώθηκε από το Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ .

2018/2019: #Error404. Θεματική: Το θέμα της παράστασης είναι οι διάφορες μορφές βίας και εξουσίας. Η κυριαρχία του χρήματος, η κατάχρηση της εξουσίας: Μια κοινωνία, η οποία βάζει ταμπέλες και απορρίπτει το διαφορετικό. Μια κοινωνία που δημιουργεί στερεότυπα και περιθωριοποιεί τους ανθρώπους της. Μια κοινωνία που οδηγεί σε σεξουαλική καταπίεση και παράγει ενδοοικογενειακή βία. Πληκτρολογήστε: Ελευθερία της έκφρασης, σεξουαλική απελευθέρωση, ίσες ευκαιρίες, ισότιμη αντιμετώπιση, ανθρώπινα δικαιώματα … Η σελίδα που ζητήσατε δεν βρέθηκε, #ERROR404.

2019/2020: Covid-19. Η θεατρική ομάδα -όπως και όλος ο κόσμος- αναγκάστηκε να απομονωθεί μπροστά στις οθόνες των υπολογιστών στο πλαίσιο της καραντίνας που υποβλήθηκε με αποτέλεσμα να ακυρωθεί η παράσταση. Αντί παράστασης οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες δημιούργησαν μικρά βίντεο εμπνευσμένα από τα θεατρικά έργα πάνω στα οποία δούλευαν. 

2020: Η Θεατρική Ομάδα κλείνει 20 χρόνια συνεπούς παρουσίας στο Τμήμα. Τα τελευταία 10 χρόνια υποστηρίζεται από την Μαΐτα Χατζηιωαννίδου στο σχεδιασμό αφίσας -η οποία σχεδίασε και το λογότυπο της ομάδας-, από τον Γιώργο Φλέγγα στην κινηματογραφική σκηνοθεσία των παραστάσεων, από την Σταυρούλα Τσιάρα στον υπερτιτλισμό και στην υποστήριξη των μεταφράσεων και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους από την Βασούλα Μακρή στην εμψύχωση και στη συνολική δουλειά με ασκήσεις, κείμενα και παραστάσεις. 

Η προγραμματισμένη γιορτή για τα 20 χρόνια της Θεατρικής Ομάδας με τη συμμετοχή παλιών φοιτητριών και φοιτητών αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας του κορονοϊού μέχρι νεωτέρας!

 


Εκτύπωση