Current projects

Kalogerogianni Fotini: Exploring vocabulary competence of Roma students and the use of a dictionary during the teaching of Greek as a first and German as a second/foreign language, 07/05/2021

Supervisor: Chatzidimou Konstantinos


Past and recent educational research data indicate that Greek students of Roma origin show linguistic and cultural heterogeneity and experience educational exclusion and consequent school failure in terms of completing compulsory education, continuing studies after high school, as well as low school performance. Avoiding school, non-regular attendance, low teacher and parent expectations, bilingualism (Greek and Romani) ​​in the intra-family and peer group communication, limited linguistic competence in Greek before attending kindergarten and primary school, but also inefficient teaching practices are usually mentioned as the main causes of school failure of pupils of Roma origin. Particularly in the context of an ethnically oriented discourse in the Science of Education concerning pupils of Roma origin, the exclusion and marginalization of Roma students is arbitrarily interpreted as a cultural choice of those being entrenched. At the same time their social, linguistic and cultural diversity is presented as a timeless Roma "culture" or as a permanent "character" of the Gypsies. Recent empirical research, however, has well documented the responsibility of the school itself for the low achievement of these students, especially in terms of discrimination or marginalization practices teachers follow toward students of this specific group during the teaching and learning process. Research conducted on language proficiency of Roma students attending high school, both in terms of investigating factors that improve or hinder language proficiency and in relation to the development of strategies or positive practices aimed at enhancing language learning, and especially vocabulary adequacy, is rather limited. Especially concerning vocabulary and semantic capacity, there is a lack of research that could explore the range of vocabulary and the problems in its use in specific communication situations, not only in terms of the official school language (Greek), but also in terms of the second/foreign language, a field which this postdoctoral research seeks to promote through an empirical study.

Completed dissertations

Tsakalidou Sofia: Heterogeneity in the course of German as a Second Foreign Language in Primary and Secondary Education, 05/05/2021

Supervisor: Papadopoulou Charis-Olga


Η διδασκαλία σε μικτά τμήματα αποτελεί μια καθημερινότητα, την οποία καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί της Γερμανικής. Υπάρχουν ελάχιστες έρευνες στον ελλαδικό χώρο, οι περισσότερες από τις οποίες, μάλιστα, εξετάζουν το φαινόμενο σε γενικότερο πλαίσιο ή εστιάζουν σε μία συγκεκριμένη παράμετρο ετερογένειας, όπως οι μαθησιακές δυσκολίες.

Βασικός στόχος της παρούσας έρευνας είναι να καταγράψει με συστηματικό τρόπο την ποικιλομορφία που υπάρχει στην τάξη της γερμανικής γλώσσας και να εντοπίσει ποιοι είναι οι τρόποι που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί, για να διαχειριστούν την ανομοιογενή τάξη. Αντικείμενο της έρευνας αποτελεί η ετερογένεια σε όλες τις εκφάνσεις της (μαθησιακή ετοιμότητα, μαθητές με εξαιρετικά ταλέντα, μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, μετανάστες, κ.λπ.).

Οι επί μέρους στόχοι της έρευνας είναι: (α) Η καταγραφή των διαφορετικών υποπεριπτώσεων που αποκλίνουν από τον τυπικό μαθητή στο πλαίσιο της τάξης της Γερμανικής ως Β΄ ξένης γλώσσας και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια) σε πανελλαδικό επίπεδο. (β) Με ποιους τρόπους, τεχνικές, τροποποιήσεις στη διδασκαλία αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί τη διαφορετικότητα στο πλαίσιο της τάξης; Θεωρούν ότι είναι αποτελεσματικός ο τρόπος αντιμετώπισης της ετερογένειας;

Λέξεις – κλειδιά: ετερογένεια, διδασκαλία της Γερμανικής ως Β΄ ξένης γλώσσας, μαθησιακές δυσκολίες, διαπολιτισμική εκπαίδευση, μαθητές με εξαιρετική επίδοση